СТАРТ ПРОГРАМИ ЖАНА МОНЕ ERASMUS+ EUROTOLERCULTURE НА ФІЛОЛОГІЧНОМУ: НАВЧАЄМО ЗА НОВИМИ ЄВРОПЕЙСЬКИМИ СТАНДАРТАМИ

15 лютого 2024 року в Запорізькому національному університеті на Філологічному факультеті відбулася презентація курсу «Європейські стратегії формування толерантного суспільства: медіа, освіта, мистецтво» в рамках програми Жана Моне Еразмус+ за підтримки Європейського інструменту сусідства.

Координатор проєкту – Ірина Бондаренко, декан філологічного факультету, доцент кафедри слов’янської філології.

Реалізує цей проєкт кафедра української літератури: доценти Наталія Горбач, Ірина Бакаленко, Юлія Курилова, Валентина Ніколаєнко, аспірант Олександр Смирнов.

Курс «Європейські стратегії формування толерантного суспільства: медіа, освіта, мистецтво» передбачає навчання студентів у рамках 6 модулів у формі факультативу й триватиме до травня 2024. Підсумковий контроль навчальних досягнень передбачає участь у захисті групових проєктів, які студенти виконуватимуть із менторською підтримкою лекторів. Передбачена опція дисемінації студентської проєктної творчості у подальших заходах проєкту: спільна проєктна ініціатива «Побачити, почути, відчути – на шляху до порозуміння», у якій студенти пілотного курсу вже будуть допомагати учасникам зі шкіл, коледжів розробляти власні проєктні пропозиції, які можна подавати на розгляд конкурсної комісії до кінця 2024 року.

Проєкт виконує важливу місію, адже трансляція європейського досвіду формування культури толерантності надзвичайно важлива для українців у той час, коли постали питання вибору моделі соціального конструювання й ціннісної перспективи. Зокрема, на цьому наголосила координатор проєкту Ірина Бондаренко у своєму вітальному слові:

«Цей проєкт ставить перед нами багато питань: як жити у війні, проживати це життя, як взагалі в таких умовах можна виховувати особистість, як плекати духовність у кожному... Чи можна боротися з насильством у нашому житті?»...

Важливим аспектом нашої проєктної ініціативи є міжсекторальна взаємодія – зв’язок майбутніх педагогів, вчителів української мови й літератури, яких готує Філологічний факультет, із учнями й майбутніми колегами, членами громадських організацій. Ірина Бондаренко звернула увагу на важливість виховання майбутніх поколінь, яким судилося отримувати освіту під час воєнних дій, на зовсім інших цінностях. Учасників презентації надзвичайно вразив наведений у виступі факт: уся історія людства протяжністю в три з половиною тисячі років свідчить про численні війни й руйнування – і всього десь 250 років тривали в мирі й злагоді. Війна в серці Європи примушує задуматися про потребу переходу від культури жорстокості й насильства до культури примирення й толерантності.

Що таке толерантність – цінність, яку ми взяли зобов’язання пропагувати в різних ланках освіти, – в умовах дикої жорстокості й виснажливої надії, а також незбагненної любові?

У чому парадокс розуміння й прийняття під час потужного збройного опору агресії сусідньої держави із загарбницькою планидою й майже тисячолітнім відповідним історичним фоном подій?

Чи можлива абсолютна терпимість, яка не може виключати й людяного ставлення до ворогів у тому ж числі, попри всі страждання й біль, ненависть і прокльони, які складають емоційну матрицю усієї нації й різних поколінь?

Ми маємо розібратися із цими питаннями заради тих, хто щоденно кладе свої життя на жертовний вівтар Свободи, Рівності, Демократії, Верховенства Права й багатьох інших речей, в основі яких ідеологія спільноти людей, для яких цінність життя як свого, так і життя інших ставиться понад усе!

На зустрічі були присутні партнери проєкту – координатори проєктів «Євроінтеграція та сталий розвиток сільських територій України як запорука забезпечення продовольчої безпеки в умовах повоєнного відновлення» (NEWAGRO) Світлана Кушнір і «Європейські практики соціального підприємництва: сталість. інклюзія та креативність» (EUROSECRET) Анна Селіщева. Синергія проєктів напрямку Жана Моне програми Еразмус+ дуже важлива, адже українській державі й суспільству потрібно відновлюватися й розвиватися цілісно в різних аспектах і сферах міжсекторального співробітництва.

Світлана Кушнір привітала учасників і акцентувала доцільність і нагальну потребу реалізації такого проєкту: «Війна... на жаль, тільки війна нагадала нам, українцям, що ми є окремою нацією, яка має свою потужну історію, культуру, світогляд, цінності, мелодійну мову. Національна ідентичність не є вродженою рисою, а за своєю суттю є соціальним конструктом... Прагнення України до членства в ЄС є свідомим вибором українського народу. І європейські цінності, які ми усвідомили з часу Революції Гідності: свобода, демократія, рівність, повага, повага до прав людини, верховенство права ... – це те, що нас дуже єднає з європейцями».

На початку ХХ століття європейські філософи постулювали ідею Іншого, який нібито завжди несе загрозу для нашого життя... проте ця істина виявилася дещо дискусійною – і протягом століття, і наразі активно переосмислюється. Автори запропонованого студентам курсу спробували актуалізувати це питання в нових ракурсах і на різних рівнях інтелектуальної традиції:

  • історичний, юридичний, інституційний контекст (к. філол. н,, доц. Ірина Бондаренко):
  • освітня парадигма, інклюзивний простір, НУШ (к. п. н., доц. Ірина Бакаленко;
  • гендерна парадигма й мистецькі проєкції (філол. н,, доц. Юлія Курилова);
  • антитоталітарний дискурс, мілітаризація й толерантність, художні проєкції геноциду (к. філол. н,, доц. Валентина Ніколаєнко);
  • міжкультурні комунікації, мультикультуралізм, імагологія (к. філол. н,, доц. Наталія Горбач).

Наприкінці презентації учасники взяли участь у вікторині Kahoot із проблематики толерантності й одразу по закінченню потрапили вже у віртуальну аудиторію Ірини Бондаренко, яка розпочала в цей день викладання першого модулю програми.

Проєкт «Європейський досвід формування культури толерантності в українській перспективі: медіа. освіта, мистецтво» ( Еразмус+ Програма Жана Моне) акцентує увагу на стратегіях інклюзивності, антидискримінації й формуванні комфортного безпечного середовища для існування усіх людей у вільному демократичному суспільстві.